Despre Opera

Impresii dintr-o altă lume

New York Times: Compania Română de Balet își pierde luminile călăuzitoare


Compania Română de Balet își pierde luminile călăuzitoare

de Michael Cooper 12 Aprilie 2016

Alina Cojocaru și Johan Kobborg, în „Romeo și Julieta” la Metropolitan Opera House în 2012. Cei doi sunt logodiți, în viața reală. (Foto Credit: Andrea Mohin/The New York Times)

Alina Cojocaru și Johan Kobborg, în „Romeo și Julieta” la Metropolitan Opera House în 2012. Cei doi sunt logodiți, în viața reală. (Foto Credit: Andrea Mohin/The New York Times)

Dezordine administrativă, o modificare dramatică pe site-ul Operei Naționale București și întrebări legate de cine ocupă postul de director artistic au costat Compania Națională de Balet a României două dintre cele mai mari staruri pe care le-a avut vreodată: Johan Kobborg și Alina Cojocaru. Dl Kobborg și-a dat demisia marți din funcția de director artistic, iar logodnica lui, balerina Alina Cojocaru, a anunțat că nu va dansa sub actuala conducere.

Plecarea lor pune capăt unei perioade în care reputația internațională a companiei începuse să crească, sub conducerea lui Kobborg, fost prim-balerin la Royal Danish Ballet și la Royal Ballet din Londra, devenit director artistic acum 2 ani, și prin prezența Alinei Cojocaru în spectacole, star internațional și prim-balerină la English National Ballet, care era „artist invitat permanent” în orașul ei natal, București.

Problemele au apărut la începutul lunii, când a fost numit un nou director general interimar la Operă, care include și compania de balet. Una dintre primele lui acțiuni a fost ștergerea funcției dlui Kobborg de pe site (director artistic al baletului) și plasarea acestuia printre „artiștii” companiei, un rang mai scăzut, comparabil cu corpul de balet din alte companii.

Explicația dată de dl Soare a fost că, tehnic vorbind, compania nu avea o poziție de director artistic în structura administrativă. Dar, în unele cercuri, mișcarea a fost văzută drept o încercare de ștergere a modificărilor pe care compania le făcuse în ultimii ani. De asemenea, a ridicat semne de întrebare cu privire la direcția în care va merge compania, care este o instituție de stat, într-un moment de tulburare politică în România, și de cât de internațională își dorește să fie.

Gestul nepoliticos față de dl Kobborg a stârnit o mișcare în lumea dansului, în care el este un personaj respectat, și a aruncat imediat compania într-o criză, cu balerini care amenință că nu vor dansa și chiar că vor părăsi compania. Au existat de asemenea semne de întrebare cu privire la drepturile de autor pe care le va avea sau nu compania de balet asupra spectacolelor aduse de dl Kobborg. S-au formulat acuzații din ce în ce mai crude de ambele părți, inclusiv în social media.

A fost numit un nou director general interimar, Vladimir Conta, cu speranța de a liniști situația, dar marți dl Kobborg și-a dat demisia.

„Mă tem pentru ce poate aduce viitorul pentru Opera Națională București și pentru credibilitatea culturii românești și lumina în care va fi văzută cultura românească,” a scris el în scrisoarea de demisie, postată pe social media și depusă marți.

Dl Conta, noul director general interimar, a deplâns decizia dlui Kobborg de a pleca, spunând într-un interviu telefonic: contribuțiile sale au fost „semnificative, iar producțiile sale au avut succes.”

„Totul a început cu un eveniment cu adevărat nefericit, care ar fi putut fi rezolvat cu ușurință”, a spus el. „În schimb, s-a dezvoltat și s-a dezvoltat până a devenit un scandal.”

Picătura care a umplut paharul este modul în care compania a comentat decizia dnei Cojocaru de a nu dansa în acest weekend în Manon, de Kenneth MacMillan, montată pentru prima oară în această lună la compania de balet.
Dna Cojocaru a postat pe Twitter că „va dansa NUMAI sub conducerea care a făcut în așa fel încât publicul să se bucure de acest spectacol de balet, cu @KOBBORG ca liderul nostru!!”. Partenerul ei anunțat, Friedmann Vogel, a postat ulterior că, „din respect pentru @KOBBORG și @DancingAlina, simt că nu este posibil să dansez la @OperaBucurești în aceste condiții.”

Dar conducerea a anunțat că ea nu va dansa din cauză că partenerul ei are probleme de sănătate. Dna Cojocaru a afirmat într-un interviu că a obiectat la acel anunț, fiind de părere că nu era cinstit. Dl Conta a afirmat că a fost formulat astfel pentru că el credea că anunțul oficial trebuie să fie „scurt și limpede” și că va da mai multe detalii în altă parte.

„Îmi pare rău că s-a întâmplat așa, pentru că sunt de părere că Alina este una dintre cele mai mari balerine ale lumii,” a spus el.

Dna Cojocaru a spus că regretă faptul că baletul a pierdut o persoană cu calitățile dlui Kobborg.
„A creat o familie, lucru rar într-un teatru”, a spus ea într-un interviu. „Era un director care, la 12 noaptea, mă suna indiferent unde mă aflam ca să îmi povestească ce spectacol extraordinar văzuse și că simte că, poate, peste 6 luni, compania va putea dansa spectacolul X și spectacolul Y și așa mai departe, pentru că evoluează. Și adăuga că, datorită faptului că repertoriul crește, vom putea arăta această companie lumii întregi.”

Erată: 14 aprilie 2016

Din cauza unei erori de editare, un articol de miercuri despre conflictele de la Compania Națională de Balet a României a menționat greșit funcția unei persoane din conducere care demisionare, Johan Kobborg. Acesta era director artistic și nu director.

O versiune a acestui articol apare în versiune tipărită, pe 13 aprilie 2016, pe pagina C4 a ediției din New York, cu titlul Compania Română de Balet își pierde luminile călăuzitoare.

Articolul original: Romanian Ballet Company Loses Its Leading Lights

Cele mai bine evaluate

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Alătură-te altor 3,540 de urmăritori

Follow Despre Opera on WordPress.com

Despre Opera pe Facebook

%d blogeri au apreciat asta: